Een succesvol bedrijf begint met goed bereikbaar zijn. Maar, met alleen een zakelijke telefonieoplossing ben je er nog niet. Je wilt gebeld worden door nieuwe klanten. Die bereik je door hun onbewuste brein aan te spreken tijdens een bezoekje aan jouw website. En daar hoef je helemaal geen psycholoog of geleerde voor te zijn, want het is eigenlijk best wel simpel. Daarom delen we vijf tips met je die direct toepasbaar zijn en de kans op telefoontjes van nieuwe klanten flink vergroten.
Een beetje achtergrond is handig, dat helpt je om te begrijpen waarom de tips werken. Mensen nemen hun beslissingen voor het overgrote deel met het onbewuste deel van hun brein. Jij ook. Het bewuste deel van het brein rationaliseert die beslissing vervolgens, waardoor je zelf denkt dat je heel weloverwogen bezig bent. Natuurlijk ben je geen willoos slachtoffer van wat er in je grijze massa gebeurt, maar feit is wel dat er reacties plaatsvinden in je hoofd waar jij geen weet van hebt én die jou sturen in wat je doet.
Mensen die websites bezoeken, maken ook continu beslissingen. Ze zitten op het eerste oog heel bewust hun boodschappen of informatie bij elkaar te klikken. Maar dat is slechts wat er aan de oppervlakte gebeurt. De werkelijkheid is een stuk complexer.
De kleuren op de website, het design, de teksten, de foto’s, de navigatiestructuur: ze hebben allemaal invloed op dat onbewuste stukje van het brein. Dat betekent dat het aantal nieuwe leads dat je binnenhaalt helemaal niet alleen afhangt van de kwaliteit van je dienst of product, maar dat het net zo belangrijk is hoe je jouw bedrijf presenteert aan het onbewuste brein van jouw klanten.
Het onbewuste brein is het oudste deel van de hersenen en bevindt zich in de hersenstam. Het onbewuste brein is impulsief en reageert primair. Een groot deel van de tijd is dat deel van de hersenen niet alert, dan zouden we niet beschaafd kunnen samenleven, maar soms wordt dat deel van de hersenen geprikkeld. Door angst, gevaar of door een interessante prikkel op jouw website die aanspoort om jou te bellen.
Nog even een klein zijpaadje en dan gaan we écht naar die tips, beloofd. Veel bedrijven doen de hele dag hun best om ons onbewuste brein te prikkelen, ze hebben tenslotte allemaal iets om te verkopen. Dat is niet per se een slechte zaak: vaak heeft de klant toch al een koopintentie. Als jij een toffe dienst of product hebt en je daarmee de klant echt verder helpt, is dat een prima. De klant blij, jij blij, iedereen blij.
Maar, aan al die kennis zit ook een duister randje. Want je hebt ook de mogelijkheid om er foute dingen mee te doen die mensen helemaal niet zo blij maken. Kortom: het komt aan op ethiek. Maak gebruik van wat je weet, geen misbruik.
Mensen die websites bezoeken, willen graag snel geholpen worden. Toch maken bedrijven dat soms onbedoeld ingewikkeld voor klanten. Het telefoonnummer staat bijvoorbeeld alleen op de contactpagina. Om op die contactpagina te komen, moet de klant extra klikken. Die extra kliks zijn ook extra werk. Het onbewuste brein is nou eenmaal een primair ding en wil direct resultaten zien: instant gratification.
Maak het mensen makkelijk en zet je telefoonnummer op elke pagina van je website. Handig is het om een vaste plek te kiezen. Het liefst bovenaan, want tsja, scrollen is ook weer een handeling.
Je telefoonnummer op elke pagina achterlaten is de eerste stap. Maar eigenlijk moet je voor een goed resultaat nog iets verder gaan. Je helpt nieuwe klanten door te zorgen voor een goed contrast tussen de achtergrond van je website en de kleur die je voor je telefoonnummer gebruikt. Het onbewuste brein krijgt een prikkel van contrasten.
Daar zit een goed verhaal achter, want vroeger (heel, heel vroeger) was een contrast een indicatie van gevaar. Contrasten in het landschap wezen op een gevaarlijk dier of een indringer. Contrasten in voeding wezen op giftigheid. Dus bedachten de mensen zich wel twee keer voor ze knalrode bessen plukten of een vliegenzwam op het kampvuur grilden. Wij kopen ons eten gewoon in de supermarkt en leven redelijk beschaafd, maar ons onbewuste brein heeft die evolutie nog niet verwerkt en reageert scherp op contrasten.
Dus heb je een witte website, dan zorg je voor zwarte letters. Wees ook niet te zuinig met de lettergrootte, grote letters springen meer in het oog. Het is wel handig om kieskeurig te zijn. Als je hele website bestaat uit vuurwerk, dansende bananen en regenbogen is er geen contrast meer. Dan levert het de klant keuzestress op en dat mondt meestal niet uit in een telefoontje naar jou.
Het is superlogisch natuurlijk, je zet je telefoonnummer niet voor niets op je website. Je wilt dat mensen je bellen. Toch helpt het als je dat ook tegen ze zegt. Want jouw nieuwe klant heeft misschien wel de intentie om te bellen, het onbewuste brein heeft een prikkel nodig om in de actiemodus te komen. Met een klein stukje tekst die aanzet tot actie zorg je ervoor dat jouw telefoon vaker overgaat.
Gebruik korte zinnen in actieve taal:
Voorbeeld van een actieve zin: bel me direct
Voorbeeld van een passieve zin: je kunt me bellen
Een passieve zin is veel te vrijblijvend voor het doel dat je wilt bereiken: dat nieuwe klanten je bellen. Bovendien wil je geen, of zo weinig mogelijk, tijd hebben tussen die beslissing en het moment dat ze daadwerkelijk de telefoon oppakken. Woorden als ‘nu’ en ‘direct’ geven de urgentie aan en maken dus nog meer impact.
Ook visuele hints werken heel goed om het onbewuste brein in de actiemodus te krijgen. De foto’s op jouw website spelen daar een grote rol in. Onbewust zijn we allemaal geneigd om te kijken naar dat waar anderen naar kijken. Als we naar een foto kijken, volgen we daarom de blik van de persoon op die foto. Deze kijklijn komt in een ideale wereld precies uit bij jouw telefoonnummer, waardoor de kans dat jouw klant gaat bellen weer wordt vergroot.
Kies voor foto’s van mensen van vlees en bloed. In de echte wereld lopen ook geen stockfoto’s rond. Bovendien worden klanten makkelijker overtuigd door mensen die ze aardig vinden. Een foto van mensen die echt bij het bedrijf werken, zodat de klant die vast leert kennen, is daarom een goede optie. Ook foto’s van tevreden klanten die jouw product gebruiken of dienst uitbeelden doen het goed, zo ziet jouw nieuwe klant welke mooie resultaten er tussen hem en dat ene telefoontje instaan.
Veel nieuwe klanten gebruiken hun telefoon als ze op jouw website zitten. Elke keer als ze een nieuwe melding of like krijgen, krijgen ze een klein dopamineshotje als beloning. Klanten willen in die lekkere flow blijven zitten als ze op jouw website kijken. Het is nogal een domper als ze op jouw telefoonnummer klikken en er gebeurt niks. Jouw telefoonnummer kopiëren kost tijd en helemaal niemand (nie-mand) gaat jouw telefoonnummer op een briefje schrijven en je daarna bellen.
Klikken geeft weer die instant gratification die we al eerder noemden. Het onbewuste brein wil direct resultaten zien en beloond worden voor een afgerond taakje.
Een klikbaar telefoonnummer op je website maak je door in je cms, bijvoorbeeld WordPress, een linkje te maken van het telefoonnummer. Je geeft het linkje een taak mee, in dit geval bellen. Als een klant op de link klikt, kom je automatisch terecht in de telefoonfunctie van je mobiel en kan de klant jou direct bellen. In een ideale wereld hebben jouw klanten de Voys webphone waarmee ze jou met een muisklik aan de lijn hebben. Maak het voor al die andere klanten net zo makkelijk.
Ga je direct aan de slag met onze tips? Gaaf! We gunnen het jou dat je nog vaker gebeld wordt door nieuwe klanten. Even tussen ons: de zakelijke telefonie van Voys gaat je daar echt bij helpen, want dan ben je altijd en overal bereikbaar en we geven je geweldige support. Dus: sluit je vandaag nog aan!
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 10 juli 2024
Van 18 maart 2024