Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten

Het Voys Model is een organisatiemodel zonder managers en zonder functies. Hierdoor kunnen mensen het maximale uit zichzelf halen in een omgeving waarin ze vertrouwen, verantwoordelijkheid en beslissingsbevoegdheid krijgen. Voys gelooft dat een mens zich alleen met die randvoorwaarden kan ontplooien, gelukkig kan zijn en zo optimaal kan bijdragen aan de organisatie. Gelukkige medewerkers zorgen immers voor gelukkige klanten.

Holacracy en het Voys Model

Het Voys Model faciliteert in het invullen van de drie basisbehoeften. Daarbij zetten we veel sociale technologie in. Bovendien hebben we uitvoerig gekeken naar de klassieke rol en taken van een manager en hoe we deze rol terug kunnen leggen binnen de organisatie. Om dit nog beter te faciliteren hebben we in 2015 Holacracy -een lean besturingssysteem voor organisaties- toegevoegd aan het Voys model. Holacracy geeft onze collega’s veel vrijheid, ondernemerschap binnen hun rollen en verantwoordelijkheid.

Open, persoonlijk en ondersteunend

Je kunt Voys ook wel typeren als een holacracy: a purposeful organization through social technology. Omdat we onze ervaringen graag delen met andere organisaties hebben we veel artikelen geschreven over het Voys model. Verder hebben we in 2012 voor het eerst het Voys Handboek geschreven. In 2016 hebben we alweer de vierde editie van dit boek uitgebracht en kun je gratis lezen. Een prachtig startpunt als je meer wilt weten over het Voys Model.