Deze 15 dingen maken de nieuwe Voys app beter dan de oude

auteursafbeelding
Mark Vletter
14 februari 2022 Clock 7 min

Het is zover: Voys heeft een nieuwe app voor Android. We hebben hard gewerkt om de app nog beter en gebruiksvriendelijker te maken. In dit artikel vind je alle verbeteringen op een rijtje. Ook vertellen we je precies wat je in de toekomst nog van de Voys-app kunt verwachten.

1 & 2: Fris en gebruiksvriendelijk ontwerp

We hebben het design van de app vernieuwd. Dat maakt de app rustiger en verbetert de bruikbaarheid. Ook ziet de app er nu fris en modern uit. Het scherm voor inkomende gesprekken heeft een beter contrast gekregen. Zo kunnen mensen die visueel minder sterk of kleurenblind zijn de app toch goed gebruiken.

3 & 4: Nieuwe architectuur en betere prestaties

We hebben de nieuwe app vanaf de grond opgebouwd op een nieuwe architectuur. Dat geeft een enorme boost in performance en het maakt snellere ontwikkeling in de toekomst mogelijk.

5: Standaard versleuteld

Alle VoIP-gesprekken zijn nu standaard versleuteld, zodat je veilig kunt bellen, zelfs als het WiFi-netwerk waar je op zit dat niet is.

6: Verbeterde audiokwaliteit

De audiokwaliteit van de gesprekken is nog beter, ook als het netwerk waarover je belt minder bandbreedte of meer vertraging heeft. Dat komt omdat we tijdens het gesprek kijken naar de kwaliteit van het gesprek en beschikbare bandbreedte. Op basis daarvan kunnen we het gebruik van die bandbreedte tijdens het gesprek wijzigen. We wilden deze functie al jaren implementeren, maar zowel ons netwerk als de app moesten hier klaar voor zijn en dat was een grote operatie.

Let wel: een goede internetverbinding blijft belangrijk voor VoIP-gesprekken.

7: Bellen met ‘Call Through’

Is de internetverbinding niet goed genoeg, maar wil je toch uitbellen met je zakelijke nummer? Gebruik dan ‘Call Through.’ Deze functie wordt automatisch beschikbaar als je bellen via VoIP uitzet. Je belt dan naar een nummer van Voys en wij schakelen je door naar het nummer dat je probeert te bereiken. Dat gaat in één soepele call, waardoor de gebruikerservaring veel beter is dan bij de tweestapsgesprekken die we in versie 6 van de app gebruikten.

8 & 9: Meer inkomende gesprekken en nieuwe notificatiekleuren

Door de restricties van iOS en Android mogen onze apps beperkt draaien op de achtergrond. Daarom moeten we bij inkomende gesprekken eerst een bericht sturen dat de app wakker moet worden. Als de app dat doet én zich tijdig meldt, sturen we het gesprek door naar de app. De berichten hiervoor worden door een nieuw middleware bouwblok verwerkt.

Waar dit vaak zorgt dat inkomende gesprekken betrouwbaarder binnenkomen, zijn er ook zaken die toestelspecifiek zijn. Daarom kun je ‘Always run in background’ aanzetten, waarbij de app met weinig stroomverbruik tóch snel genoeg kan reageren op die notificatie.

Tijdens de eerste installatie van de app vragen we nu ook of je batterij-optimalisatie voor de Voys-app uit wilt zetten. Dat is op veel toestellen aan te raden. Vanwege handelsbeperkingen ondersteunen Huawei-telefoons geen Google Push Notifications. Daarom werken inkomende gesprekken niet op Huawei-telefoons.

Op iOS kan het gebeuren dat je denkt een gesprek binnen te krijgen, maar dat deze er niet meer is als je hem aanneemt. Het toestel rinkelt dan altijd één keer. Dat komt omdat iOS geen verschil maakt tussen ‘wakker maken’ en ‘een gesprek binnen laten komen’. Als je een gesprek krijgt, maar de klant hangt op of een collega neemt het gesprek aan, kan het gesprek dus weg zijn als jij opneemt.

De notificatiekleuren voor Android voor opnemen of wegdrukken zijn nu groen en rood. Dit maakt snel beslissen eenvoudig. Of je telefoon dit ondersteunt, is trouwens afhankelijk van het toestel en de softwareversie.

10: Geen ‘spontaan uitbellen’ meer

Soms hadden mensen het idee dat hun telefoon spontaan uitbelde als ze in de geschiedenislijst van de gesprekken keken. Dat kwam omdat we de aanraking aan de randen zagen als een druk op een oproep uit de gesprekkenlijst. Om dit te voorkomen hebben we de ‘randdetectie’ verbeterd.

11: Bereikbaarheid

Het wisselen van je bereikbaarheid zit nu helemaal bovenaan de instellingen, zo kun je hier snel schakelen. Let op dat er een verschil is tussen ‘DND’ (dit toestel is er niet) en ‘unavailable’.

In het eerste geval word je niet meer gebeld op je app. In het tweede geval is je gebruiker onbereikbaar, maar blijft je toestel wel bereikbaar. Zo kan bijvoorbeeld een collega je wel bereiken op je toestelnummer in geval van nood. Hoe dit werkt, is afhankelijk van je belplan.

We merkten dat klanten graag beide opties hebben, dus zitten die er nu beide in.

12: Feedback

Je kun nu direct feedback geven in de app en ook gelijk je logs meesturen. Dit maakt het eenvoudiger voor ons om problemen op te sporen. We krijgen soms ook feedback als ‘gesprek kwam niet binnen’. Daar kunnen we niet altijd direct iets uithalen, omdat dit vaak aan het netwerk ligt. Het geeft ons wel de mogelijkheid diep in de techniek te duiken als dit bij een bepaald type toestel gebeurt.

We kunnen helaas niet reageren op de feedback die je geeft, dus het kan voelen als een zwart gat, maar het is een heel belangrijk kanaal voor ons in de doorontwikkeling van de app. Alle feedback die we in het verleden kregen, zorgden dat versie 7 zo dicht bij de wensen van de gebruiker zit.

13 & 14: Betere contactenlijst en recente gesprekkenlijst

We hebben veel verbeteringen doorgevoerd in de contactenlijst en recente lijst. De contactenlijst laat geen dubbele nummers meer zien en contacten zonder telefoonnummer worden niet meer getoond. Daarnaast is de matching van je recente gesprekken en je lokale telefoonboek beter. Ook is de visuele weergave van je recente gesprekkenlijst prettiger.

Er zijn mensen die aangeven dat ze niet meer kunnen zien welke gesprekken de organisatie heeft gehad of gemist. Dat klopt. De recente lijst laat jouw recente gesprekken en gemiste oproepen zien, inclusief of deze door iemand anders zijn beantwoord. We onderzoeken nog of we dit een keuze kunnen maken: alles voor de organisatie of alleen je eigen gesprekken.

Om toch inzicht te geven in alle gesprekken van je organisatie vind je onder ‘Instellingen’ een knop ‘Gesprekken’ die, als je die rechten hebt, je alle gesprekken van het bedrijf laat zien.

15: Heel veel kleine en toestelspecifieke bugs

Verder hebben we sinds de lancering van versie 7 heel veel kleine en toestelspecifieke bugs opgelost die de gebruikerservaring zo goed mogelijk maken.

Wat willen we nog?

Dan gaan we over naar de ‘Wat willen gebruikers verder nog?’ Dat bestaat uit drie veelgehoorde elementen. De eerste is ‘Ik wil alle gesprekken en gemiste oproepen van de organisatie willen zien.’

Recente gesprekkenlijst

Dat kan op dit moment onder ‘Instellingen’ en dan ‘Calls’, maar we willen toch kijken of we dit slimmer kunnen verwerken in de recente gesprekkenlijst. In de oude app losten we dit op met heel veel code in de app. We willen dit nu op platformniveau oplossen, zodat we dit als API kunnen aanbieden aan de app, maar bijvoorbeeld ook aan de webphone.

Collega’s en extensies

De tweede veelgestelde vraag is het integreren van collega’s en hun extensies in de contactenlijst. Ook voor het implementeren van deze functie hebben we een API van het platform nodig.

Netwerkwisselingen

Het derde veelgehoorde is overschakelen van WiFi naar GSM of andersom met behoud van het gesprek. Dit zit zo diep in de kern van het netwerk en de code van de gespreksafhandeling (en de combinatie van de twee) dat we hier nog veel onderzoek naar moeten doen.

Het feit dat we API’s nodig hebben of dat de technische complexiteit hoog is, zorgt ervoor dat deze functies langer op zich laten wachten als we deze gaan implementeren. Maar weet dat ze op de radar staan.

Onze focus gaat de komende periode naar de release van de iOS versie van de app die alle bovenstaande kenmerken ook heeft.

Kan de app je hoofdtoestel zijn?

Dan de kritische vraag: kun je deze app gebruiken als ‘hoofdtoestel?’ Het eerlijke antwoord is: bijna. Het grootste probleem is dat we afhankelijk zijn van Apple, Android en het netwerk waarover je belt en dat brengt een hoop onbetrouwbare variabelen met zich mee. Wil je 100% zeker weten dat je bereikbaar bent? Stel dan je 06-nummer in als backup voor inkomende gesprekken of zorg dat je met je collega’s elkaars bereikbaarheid kunt overnemen. In zo’n situatie kan de app je hoofdtoestel zijn.

Voor de veelbellers raden we nog steeds de webphone aan. Een laptop gebruik je vaak via een netwerkkabel en slechte verbindingen merk je op een laptop sneller. Ook zitten Apple en Android ons niet in de weg, waardoor de verbinding eenvoudigweg betrouwbaarder is.

Natuurlijk is een hardphone voor op je bureau of een looptoestel ook altijd een optie.

Klaar voor ’the future workspace’

Gelukkig heb je de vrijheid om als gebruiker te kiezen hoe je bereikbaar wilt zijn én kun je kiezen voor combinaties van bovenstaande. Ons doel is om te ontwikkelen voor ‘the future workspace’. Voor ons bestaat deze uit je smartphone en je laptop. We blijven de tools die we daarvoor maken dus continue verbeteren zodat jij een goede relatie kunt opbouwen en onderhouden met je klant. Waar en hoe je ook werkt.

 

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 20 februari 2024

De perfecte telefooncentrale instellen voor jouw bedrijf – de beste tips en tricks voor het KMO