Wat is cloud-telefonie?

auteursafbeelding

Team Voys

5 december 2018 Clock 3 min

Cloud-telefonie of cloud calling wordt steeds populairder bij bedrijven van alle niveaus. Het geeft kleine, middelgrote en grote ondernemingen een nieuw soort telefonische flexibiliteit en betrouwbaarheid. Maar wat is cloud calling eigenlijk en waarom is het zo voordelig?

Wat is cloud telefonie?

Kort gezegd is cloud calling bellen via internet. Het is wat men noemt een type van Unified Communication as a Service (UCaaS). Communicatieproviders bieden die dienst aan via een online telefoniecentrale. Zo worden conventionelere systemen voor bedrijfstelefonie, zoals een fysieke telefooncentrale, vervangen. Cloud telefonie kan daarbij zowel via een VoIP-telefoon, een smartphone app of een webphone plaatsvinden.

Hoe werkt het?

Veel bedrijven die cloud communicatie aanbieden, zoals Voys, hebben servers in een datacenter waarover de diensten draaien.  Via een online portal, waartoe klanten toegang krijgen via hun abonnement, zijn instellingen in de cloud telefooncentrale eenvoudig aan te passen. vanuit een cloud callcenter (of meerdere centra). Alles wat je als klant zelf dan nog nodig hebt zijn een acceptabele internetverbinding en werkende IP-telefoons. Een van de grote voordelen van cloud telefonie is dan ook dat klanten niet zelf een fysieke telefooncentrale hoeven aan te schaffen en up to date te houden.  Bovendien wordt ook aan flexibiliteit en functionaliteit gewonnen. De telefonie gebeurt nu als het ware via on-demand zelfbediening en kan perfect geïntegreerd worden met bestaande bedrijfsinfrastructuren, inclusief CRM. De PBX technologie voor gespreksregistratie, doorverbinding en conferentie blijft aanwezig, samen met een hele reeks nieuwe mogelijkheden voor een betere analyse van gesprekken en klantenondersteuning.

Voordelen van bellen via internet

Zoals hierboven al kort werd opgemerkt werkt cloud calling in de eerste plaats kostenbesparend omdat je als bedrijf niet zelf je telefoniesysteem moet onderhouden. Kleine bedrijven die overstappen op cloud VoIP verlagen de kosten van hun lokale gesprekken zo met maximaal 40% en van internationale gesprekken met maximaal 90%. Daarbij komt nog dat veel cloud providers goedkopere beltarieven hebben dan vaste telefoondiensten, ongeacht het volume van oproepen. Ten tweede biedt het internet je natuurlijk een bijna volledige geografische flexibiliteit: overal waar je internet hebt, kun je gebruik maken van de dienst met het eigen telefoonnummer van de organisatie. Bovendien kun je verschillende vestigingen nu eenvoudig met elkaar verbinden en alle bedrijfstelefonie gecentraliseerd beheren. Een laatste troef is de grote betrouwbaar van cloud calling. Die is vooral te danken aan wat men “geografische redundantie” noemt; meerdere datacenter op verschillende plekken zorgen ervoor dat downtime van het telefoniesysteem tot een minimum beperkt wordt. 

Meer weten over cloud-telefonie?

We helpen je graag met al je vragen op [phonenumber of lees over onze diensten op deze website.