Deze tekst is verspreid als persbericht.
Het idee voor de stichting bestond al even, maar vorige week werd 48percent.org dan ook echt officieel opgericht met het tekenen van de statuten door het kersverse bestuur. De jonge stichting, voortkomend uit de twee bedrijven Voys en Devhouse Spindle van internetondernemer Mark Vletter, mag zich bovendien officieel partner noemen van War Child. Hiermee zet de stichting nieuwe stappen in het wereldwijd beschikbaar maken van communicatie.
Alle organisaties zijn purpose driven, wat betekent dat er een hoger doel wordt nagestreefd dan enkel bedrijfseconomisch resultaat. Het gezamenlijke doel van de organisaties is gelijkwaardigheid in de wereld bevorderen door toegang tot vrije communicatie en informatie. Dit doel wordt op allerlei verschillende manieren nagestreefd; in hoe de producten gemaakt zijn, de manier waarop met klanten wordt omgegaan en zelfs de manier waarop de bedrijven georganiseerd zijn, namelijk zonder managers of functies maar door zelfsturing.
Het idee voor 48percent.org is ontstaan in 2017 vanuit de wens om ook op non-profit basis een bijdrage te leveren aan dat doel. Hiervoor heeft de stichting een deel van de omzet en menskracht van de bedrijven tot haar beschikking. De naam is niet zomaar gekozen: toen het idee ontstond had ongeveer 48 procent van de wereldbevolking geen toegang tot internet. Beschikbaarheid van connectiviteit is een obstakel, maar ook de betaalbaarheid en het gebrek aan de juiste kennis en vaardigheden. De stichting zet zich in voor het elimineren van die obstakels.
In War Child vindt 48percent.org haar eerste officiële partnerschap door het ondersteunen van het Can’t Wait to Learn onderwijsprogramma, waarbij kinderen in conflictgebieden les krijgen via interactieve spellen op tablets. Pollien van Keulen, kartrekker van de stichting: “Onderwijs is een belangrijke manier waarop kennis en vaardigheden voor internetgebruik kunnen worden ontwikkeld. Bij Can’t Wait to Learn zit er ook nog een extra digitale vaardigheid in: kinderen leren met tablets te werken, waardoor ze vertrouwd raken met digitale middelen”.
Als jonge stichting is het nog veel uitzoeken, ontdekken en pionieren. Van Keulen: “We weten veel van de techniek van communicatie, toch zijn we binnen de non-profit wereld nog relatieve nieuwkomers. Maar we geloven sterk in de kracht van samenwerking. Toegang tot communicatie en informatie is een mondiaal issue waar een enorme groep van bedrijven, non-profits en experts aan werkt. Het maakt ons daarom ook niet uit wie een bijdrage levert, als het de wereld maar een stukje gelijkwaardiger maakt. We onderzoeken waar wij ons steentje zo goed mogelijk kunnen bijdragen, door bijvoorbeeld partnerships te sluiten met War Child en een bijdrage te leveren door kennis of funding.”
De stichting is altijd op zoek naar nieuwe samenwerkingen en nodigt geïnteresseerde bedrijven dan ook graag uit voor een kop koffie. Met de nieuwe website www.48percent.org wil de stichting haar boodschap nog beter verspreiden en sneller in contact komen met potentiële partners.
In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!
Ga naar het blogoverzichtVan 24 januari 2024