Bij Voys zijn we de vragen inmiddels wel gewend: Huh? VoIP? Waar heb je het over? Is dat weer zo’n social media term of zo?
Het is nu eenmaal niet zo klaar als een klontje wat VoIP precies is. Daarom leggen we dit graag nog even in klinkklare taal aan je uit. We hebben hierbij het devies ‘leg het uit zodat je bomma het kan begrijpen’ ter harte genomen. Sterker nog, we zijn speciaal bij ons bomma op bezoek gegaan om dit in de praktijk te ondervinden. Dit is hoe het geschiedde:
“Dag bomma, ga er eens even voor zitten. Zit je goed?”
– “Prima kind.”
“Wil je nog iets te drinken? Koffie, thee of een lekker portootje?”
– “Och kind wat zorg je toch goed voor je oude omaatje. Nu nog niet hoor schat, misschien straks.”
“Goed bomma, dan steek ik van wal.”
Stel, je bent thuis en tante Wilma belt je op de huistelefoon. Na de gebruikelijke begroeting begint ze honderduit te vertellen over de bouw van haar nieuwe woning, de aannemer die er een potje van maakt, de loodgieter die niet is komen opdagen, de nieuwe buren die al klagen over geluidsoverlast enzovoort.
Ondertussen glipt de tijd weg en begint het middaguur aan te breken. Vanmiddag ben je van plan om met jouw vriendin, Gilda, naar de kaartclub te gaan. Terwijl je met tante Wilma aan de telefoon hangt probeert Gilda jou te bereiken om door te geven dat de kaartclub vanmiddag niet doorgaat. Gilda krijgt de bezettoon. Wanneer je in gesprek bent met tante Wilma ben je namelijk niet bereikbaar voor anderen omdat de lijn bezet is. Op zich geen enkel probleem, in het ergste geval sta je ‘s middags voor een dichte deur.
Stel nu dat je een onderneming bent begonnen om een zakcentje bij te verdienen, want tsja bomma.. met dat pensioen alleen kom je niet echt toe. Je besluit je geweldige breikunsten in te zetten door gepersonaliseerde gebreide sokken te verkopen om de voetjes van België warm te houden tijdens de strenge winter. De naam van je prachtbedrijf: “ SokJou”.
Om SokJou lopend te houden moet je natuurlijk zoveel mogelijk sokken verkopen. Het liefst heb je dat de klant jou eventjes belt om zijn bestelling door te geven zodat je de gewenste kleuren, toeters en bellen direct even kunt bespreken. Maar wat als tante Wilma weer de lijn bezet houdt? Met een beetje pech gaat de klant dan naar de concurrent of realiseert de klant zich dat zijn oude sokken nog prima dienst doen.
Hoe lossen we dit op? Hier komt VoIP eindelijk om de hoek kijken om SokJou zo bereikbaar mogelijk te maken.
“Voordat ik verder ga.. zit je nog comfy?”
– “Ik zit heerlijk, maar een portootje gaat er zo onderhand wel in”
“Mét een koekje er bij?”
– “Graag”
“Alsjeblieft bomma!”
Waar waren we: O ja! We willen SokJou dus zo bereikbaar mogelijk hebben. De oplossing hiervoor is eigenlijk heel simpel: vervang de oude telefoonkabel met de internetkabel. Je belt dan via het internet. Dit wordt ook wel bellen via IP genoemd, oftewel voice over IP. Omdat dit nog niet kort genoeg was wordt het in de volksmond liefkozend “VoIP” genoemd.
– “Ho stop kind, dit gaat je bomma toch iets te snel. Bellen via het internet? Hoe kan dit zomaar?”
“Nou gewoon, in plaats van bellen via een fysieke telefoonlijn onder de grond die leidt naar een telefooncentrale bel je via jouw internetkabel. Via deze internetkabel maakt jouw telefoon contact met een online telefooncentrale, zoals Voys. Voys zorgt er dan voor dat bellers op jouw telefoontoestel uit komen”
– “Heb ik dan geen telefoonlijn meer nodig?”
“Nee, alleen een internetverbinding en natuurlijk die goede online telefooncentrale van Voys”
– “Aha, en waarom zou ik via internet willen bellen?”
“Wel, dat zal ik je eens vertellen..”
Dankzij internetbellen krijg je de vrijheid om aan te passen wat je wilt, wanneer je wilt. Een greep uit de opties:
Lijkt het je leuk dat elke beller te horen krijgt “een warm welkom bij SokJou en alvast bedankt voor uw telefoontje” voordat deze de beltoon hoort? Wil je tijdens je busreis naar Normandië bestellingen op kunnen blijven nemen op je vaste werk-telefoonnummer? Wil je zelf kiezen welke telefoon gaat rinkelen, wanneer iemand belt? Wil je dat vroege vogels die jouw bedrijf bellen voor de openingstijd een ander belmenu te horen krijgen dan de bellers tijdens openingstijden? En wil je dat elke beller te horen krijgt hoeveel anderen voor hen in de warme-voeten-wachtrij zitten? Het kan allemaal. Je kunt zelfs instellen dat bellers uit Antwerpen automatisch bij een Aantwaarpse collega terecht komen.
Het is dus gewoon bellen, maar dan met onbegrensde mogelijkheden. Zodat je nooit meer een telefoontje hoeft te missen.
– “Aha schat, het gaat ook allemaal zo rap. Als ik begin met een eigen bedrijf mag je het me nog een keer uitleggen. Zo, ik krijg er dorst van.. Pak eens even een nieuw portootje voor je bomma..”
Heb je net als mijn bomma nog niet een goed idee wat de voordelen zijn van VoIP en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen? We zijn overal bereikbaar om het hier eens met jou over te hebben.