VoIP in mijn bedrijf: kan ik bellen via m’n laptop of mobiele telefoon?

Joris Beltman
op 3 oktober 2018

Kan ik bellen via m’n laptop of mobiele telefoon als mijn bedrijf een VoIP-telefoonsysteem heeft? Wij hebben de vraag wel eens vaker gehoord en uiteraard is het antwoord volmondig “ja”. VoIP is geen VoIP als het aan kabels gebonden blijft en het zal ondertussen voor iedereen wel duidelijk zijn dat flexibiliteit heel belangrijk is voor een organisatie. Maar hoe werkt dat mobiel bellen via internet dan precies en waarop moet je letten om je VoIP-telefonie vlot te laten verlopen via laptop, smartphone of een ander mobiel apparaat?

Softphone en app

Je laptop, desktop of smartphone kunnen allemaal gebruikt worden telefoongesprekken te maken of ontvangen. Daarbij maakt het niet uit of nu Windows of Mac je machine bestuurt. Al wat je nodig hebt, is een zogenaamde softphone: een software-apllicatie dat je de juiste interface biedt om te bellen via internet.

Compatibiliteit

De softphone of smartphone app moeten wel compatibel zijn met de aanbieder. Als je Voys gebruikt, kun je vrijwel elke softphone en smartphone app gebruiken die SIP-ondersteuning heeft.  Voys heeft daarnaast een eigen softphone en smartphone app ontwikkeld die gebruikt kan worden met de diensten van Voys. 

Kwaliteit

Een ander aspect dat, tot slot, nog aandacht verdient, is de geluidskwaliteit van telefoongesprekken via een softphone. Om die kwaliteit te optimaal te krijgen, is het van belang om een geschikt bedrijfsnetwerk te hebben en om goede randvoorwaarden te creĆ«ren. Bel je bijvoorbeeld via een laptop, dan wordt de geluidskwaliteit toch wel stabieler met een headset. Daarnaast is vooral de kwaliteit van de internetverbinding op de plaats waar je telefoneert van groot belang. Deze verbinding moet stabiel zijn en minimaal 100 Kb per seconde download- en uploadsnelheid hebben per gesprek. Minimaal zo belangrijk is de stabiliteit van de internetverbinding  van een GSM. Een smartphone heeft een constant wisselende locatie en dat kan in sommige gevallen nadelig zijn voor de gesprekskwaliteit. Mocht de kwaliteit van het internet niet voldoende zijn, dan is het bij Voys ook altijd mogelijk om gesprekken door te schakelen naar het GSM-nummer.

Meer weten?

Wil je graag meer informatie over VoIP als bedrijfstelefonie? Bel ons dan op 03 303 4000 of lees meer op deze pagina.

Tweet Deel Deel