Deze 13 dingen maken de nieuwe Voys app beter dan de oude

auteursafbeelding
Mark Vletter
28 april 2022 Clock 6 min

Het is zover: na de release van de Android-versie, is nu ook de gloednieuwe Voys App voor iOS klaar voor gebruik. De afgelopen maanden hebben onze klanten de app volop getest en hebben onze developers er hard aan gewerkt. We zijn superblij met het resultaat. In dit verhaal lees je welke 13 dingen de nieuwe Voys App beter maken dan de vorige.

Dit verhaal hebben we eerder geplaatst in het begin van 2022, toen de Android-versie van de nieuwe Voys App live ging. Inmiddels is de iOS-variant ook live. Daarom hebben de blog opnieuw geplaatst met een aantal wijzigingen, zodat het stuk helemaal up-to-date is.

1 & 2. Nieuwe architectuur en betere prestaties

We hebben de app ‘from the ground up’ opnieuw gebouwd op een nieuwe architectuur. Dat geeft een enorme boost in performance en maakt snellere ontwikkeling in de toekomst mogelijk.

Disclaimer

Het besturingssysteem iOS laat de Voys App altijd een keer rinkelen bij een binnenkomende oproep, ook al is die oproep niet meer beschikbaar. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als je in een belgroep zit en een van je collega’s al heeft opgenomen. Ook dan gaat jouw app een keer over.

Goed om te weten: dit is een VoIP-issue dat altijd voorkomt in combinatie met iOS. De Voys App is daarom niet de enige app met dit probleem. Alle andere VoIP-apps hebben hiermee te maken, denk aan Bria of Zoiper. Onze developers doen er alles aan om binnen de grenzen van iOS de Voys App zo goed mogelijk te laten werken.

3 & 4. Fris en gebruiksvriendelijk ontwerp

We hebben het design van de app vernieuwd. Dat maakt de app rustiger en verbetert de gebruiksvriendelijkheid. De app zie er nu fris en modern uit. Het scherm voor inkomende gesprekken heeft een beter contrast gekregen. Zo kunnen mensen die visueel minder sterk of kleurenblind zijn, de app toch goed gebruiken.

5. Standaard versleuteld

Alle VoIP-gesprekken zijn nu standaard versleuteld. Zo bel je altijd veilig, zelfs als het WiFi-netwerk waar je op zit dat niet is.

6. Verbeterde audiokwaliteit

De audiokwaliteit van de gesprekken is nog beter, ook als het netwerk waarover je belt minder bandbreedte of meer vertraging heeft. Dat komt omdat we tijdens het gesprek kijken naar de kwaliteit van het gesprek en beschikbare bandbreedte. Op basis daarvan kunnen we het gebruik van die bandbreedte tijdens het gesprek wijzigen.

Let wel: een goede internetverbinding blijft belangrijk voor VoIP-gesprekken.

7. Bellen met ‘call through’

Is de internetverbinding niet goed genoeg, maar wil je toch uitbellen met de Voys App? Gebruik dan ‘call through’, ook wel een doorverbindgesprek genoemd. Deze functie wordt automatisch beschikbaar als je ‘bellen via VoIP’ uitzet. Je belt dan naar een nummer van Voys en wij schakelen je door naar het nummer dat je probeert te bereiken.

8 & 9. Meer inkomende gesprekken en nieuwe notificatiekleuren

Door de restricties van iOS en Android mogen onze apps beperkt draaien op de achtergrond. Daarom moeten we bij inkomende gesprekken eerst een bericht sturen om de app wakker te maken. Als de app dat doet én zich tijdig meldt, sturen we het gesprek door naar de app. De berichten hiervoor worden door een nieuw middleware-bouwblok verwerkt.

Dit zorgt er vaak voor dat inkomende gesprekken betrouwbaarder binnenkomen. Maar er zijn ook zaken die toestelspecifiek zijn. Daarom kun je bij Android ‘Altijd op de achtergrond laten draaien’ aanzetten. Dan kan de app met weinig stroomverbruik toch snel genoeg reageren op de notificatie.

Tijdens de eerste installatie van de app vragen we nu ook of je batterij-optimalisatie voor de Voys App uit wilt zetten. Dat is op veel toestellen aan te raden. Vanwege handelsbeperkingen ondersteunen Huawei-telefoons geen Google Push Notifications. Daarom werken inkomende gesprekken niet op Huawei-toestellen.

De notificatiekleuren voor Android voor opnemen of wegdrukken zijn nu groen en rood. Dit maakt snel beslissen eenvoudig. Of je telefoon dit ondersteunt, is afhankelijk van het toestel en de softwareversie.

10. Bereikbaarheid

Het wisselen van je bereikbaarheid zit nu helemaal bovenaan de instellingen, zo kun je hier snel schakelen. Let op dat er een verschil is tussen ‘DND’ (dit toestel is er niet) en ‘unavailable’.

In het eerste geval word je niet meer gebeld op je app. In het tweede geval is je gebruiker onbereikbaar, maar blijft je toestel wel bereikbaar. Zo kan bijvoorbeeld een collega je wel bereiken op je toestelnummer in geval van nood. Hoe dit werkt, is afhankelijk van je belplan.

11 & 12. Betere contactenlijst en recentegesprekkenlijst

We hebben veel verbeteringen doorgevoerd in de contactenlijst en recentegesprekkenlijst. De contactenlijst laat geen dubbele nummers meer zien en contacten zonder telefoonnummer worden niet meer getoond. Daarnaast is de matching van je recente gesprekken en je telefoonboek beter. Ook is de visuele weergave van je recentegesprekkenlijst prettiger.

13. Feedback

Je kunt nu direct feedback geven in de app en ook gelijk je logs meesturen. Dit maakt het eenvoudiger voor ons om problemen op te sporen. We kunnen helaas niet reageren op de feedback die je geeft, dus het kan voelen als een zwart gat, maar het is een heel belangrijk kanaal voor ons in de doorontwikkeling van de app. Alle feedback die we in het verleden kregen, zorgden dat deze nieuwe Voys App zo dicht bij de wensen van de gebruiker zit.

Wat willen we nog?

Welke wensen zijn er nog? Die zijn op te splitsen in drie veelgehoorde elementen. De eerste wens is het inzien van alle gesprekken en gemiste oproepen van de organisatie.

Recentegesprekkenlijst

Op dit moment zie je alleen de recente en gemiste gesprekken die op jouw app zijn aangeboden. Wij horen van veel klanten dat zij dit uitgebreid willen zien met alle gesprekken die binnen de organisatie plaatsvinden. Dit gaan we dus aanpassen. In de toekomst is het mogelijk om zelf aan te geven welke gesprekken jij als gebruiker van de app wilt zien. Goed om te weten: dit een vrij grote verandering en die neemt tijd in beslag.

Gelukkig is er een work-around om alle gesprekken te kunnen zien. Hiervoor ga je in de app naar ‘Instellingen’ – ‘VoIP-platform’ – ‘Gesprekken’. Let op: je hebt als gebruiker wel minimaal de rechtengroep ‘gespreksdetails’ of ‘beheer’ nodig om deze gegevens te kunnen zien.

Collega’s en extensies

De tweede veelgestelde vraag is het integreren van collega’s en hun extensies in de contactenlijst. Ook voor het implementeren van deze functie hebben we een API van het platform nodig.

Netwerkwisselingen

De derde veelgehoorde wens is overschakelen van WiFi naar GSM of andersom met behoud van het gesprek. Dit zit zo diep in de kern van het netwerk en de code van de gespreksafhandeling (en de combinatie van de twee), dat we hier nog veel onderzoek naar moeten doen.

Kan de app je hoofdtoestel zijn?

Dan de kritische vraag: kun je Voys App gebruiken als hoofdtoestel? Het eerlijke antwoord is: bijna. Het grootste probleem is dat we afhankelijk zijn van iOS, Android en het netwerk waarover je belt. Dat brengt een hoop onbetrouwbare variabelen met zich mee. Wil je 100 procent zeker weten dat je bereikbaar bent? Stel dan je 06-nummer in als back-up voor inkomende gesprekken of zorg dat je met je collega’s elkaars bereikbaarheid kunt overnemen. In zo’n situatie kan de Voys App je hoofdtoestel zijn.

Voor de veelbellers raden we nog steeds onze webphone aan. Een laptop gebruik je vaak via een netwerkkabel en slechte verbindingen merk je op een laptop sneller. Ook zitten bij de webphone besturingssystemen iOS en Android ons niet in de weg, waardoor de verbinding betrouwbaarder is.

Natuurlijk is een vast toestel voor op je bureau of een looptoestel ook een optie.

Klaar voor ’the future workspace’

Gelukkig heb je de vrijheid om als gebruiker te kiezen hoe je bereikbaar wilt zijn én kun je kiezen voor combinaties van bovenstaande. Ons doel is om te ontwikkelen voor ‘the future workspace’. Voor ons bestaat die uit je smartphone en je laptop. We blijven de tools die we daarvoor maken dus continu verbeteren, zodat jij een goede en waardevolle relatie kunt opbouwen en onderhouden met je klant. Waar, wanneer en hoe je ook werkt.

Hulp nodig?

Wil je de Voys App gebruiken, maar kom je er niet helemaal uit? Of heb je een andere vraag? Stel die gerust aan een van mijn Klantgeluk-collega’s. Die bereik je via 03 303 4020 of info@voys.be.

 

Meer verhalen lezen?

In de afgelopen jaren hebben we veel geschreven over ondernemen, zelfsturend werken, de handigste tools en nog veel meer. Dus leef je uit!

Van 19 maart 2024

Efficiënter bellen met Call control – beter klantcontact in minder tijd

Van 20 februari 2024

De perfecte telefooncentrale instellen voor jouw bedrijf – de beste tips en tricks voor het KMO