Instellen softphone

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 01/31/2020

Softphone instellen

Met een softphone applicatie ben je zakelijk bereikbaar via je laptop of pc. Dit is erg handig als je vaak op verschillende locaties werkt, als je in een groeifase met je bedrijf zit of als je collega’s hebt die niet zo vaak bellen en waarvoor je  liever geen hardware aankoopt. Let wel, een laptop is gemaakt voor heel veel dingen, maar niet in eerste instantie om mee te bellen. Wil je de aller allerbeste gesprekskwaliteit? Dan bel je nog steeds het best met een VoIP telefoontoestel. Maar we geven je graag een aantal tips mee om zo optimaal mogelijk bereikbaar te zijn met een softphone:

  • Bekabel je laptop
    Dit is een constant gegeven als je belt met VoIP. Ongeacht welke softphone applicatie je ook kiest, wanneer je over Wifi belt kan je gesprekskwaliteit erg wisselvallig zijn.
    Van zodra je je laptop voorziet van UTP verbinding, is je gesprekskwaliteit een stuk stabieler.
  • Gebruik een headset
    Niet alleen wil je vermijden dat je collega’s al je telefoongesprekken kunnen meeluisteren, je wil natuurlijk ook dat je beller jou goed en wel verstaat. Bellen met een headset met microfoontje geeft dan ook een veel betere geluidskwaliteit dan laptopspeakers.
  • Opgelet met zware programma’s
    Stel het gebruik van zware programma’s uit wanneer je wil bellen via een softphone. Je laptop scannen met je antivirus of een video renderen plan je dus beter op een ander moment in.
  • Verruim de sluimertijd
    Wanneer je laptop in slaapstand gaat, ben je niet meer bereikbaar via je softphone applicatie. Zorg er dan ook voor dat het even duurt vooraleer je laptop in shutdown gaat.

Proberen?

Er bestaan tal van softphone applicaties om te gebruiken. Ook wij hebben een mooie applicatie ontwikkeld: de Voys Webphone. Je kan onze webphone downloaden via deze link.

Verder heb je nog LinphoneCounterpath Bria en Zoiper. Sommige applicaties hebben een gratis en een betalende variant. De verschillen zitten hem voornamelijk in de functionaliteiten (wel of niet gesprekken kunnen doorverbinden, wisselgesprek, enz.). Wil je toch liever bellen met een VoIP telefoon? Neem dan even contact op met je adviseur op 033034000.

Toch een collega spreken?

Kom je er niet uit of kun je niet goed vinden wat je zoekt? Geen probleem.

Bel ons op 03 303 4020, stuur een e-mail naar support@voys.be of start een chat hier rechts onderin. Samen komen we er wel uit!