VoIP-trunk

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 11/10/2020

Een VoIP-trunk wordt ook wel een SIP-trunk of een Trunk-account genoemd. Een VoIP-trunk wordt ingesteld in een VoIP-centrale en zorgt ervoor dat deze zich registreert op de servers van Voys. Dit gebruik je dus enkel wanneer je een eigen VoIP telefooncentrale gebruikt.

Trunk toevoegen

  • Log in op Freedom.
  • Klik in de menubalk op ‘Beheer’
  • Selecteer VoIP-trunk. 
  • Klik op toevoegen en ga akkoord met de SIP trunk kosten
  • Geef een beschrijving aan de VoIP-trunk. Deze waarde wordt ook gebruikt voor Uitgaande naam.
  • Het Account ID en het wachtwoord vormen samen de login voor de trunk en deze worden automatisch gegenereerd
  • Het Interne nummer (extensie) is een driecijferig nummer waaraan je de trunk kunt herkennen als je meerdere trunks hebt
  • Standaard heeft een trunk de beschikking over twee lijnen. Hier voer je het maximale aantal gelijktijdige gesprekken in die je denkt te gaan voeren met de trunk.
  • Selecteer de hoofdlocatie van de trunk bij de 112 regio. Dit moet je opgeven zodat je bij het bellen naar 112 wordt doorgeschakeld naar de juiste alarmcentrale. Staan de toestellen die gekoppeld zijn aan de trunk op meerdere plekken in Nederland of in het buitenland, dan raden we aan om voor ‘landelijk’ te kiezen.
  • Gebruik van de CLI informatie van de trunk zorgt ervoor dat een VoIP-server of VoIP-centrale zelf bepaalt welk nummer uit de beschikbare nummers wordt meegezonden. Het formaat hiervoor is landcode met +, regiocode zonder 0, telefoonnummer (+32 3 1234567). Mocht dit niet mogelijk zijn omdat bijvoorbeeld de centrale de + niet aankan, dan is “3231234567” toegestaan.
  • Het uitgaand nummer (CLI) is het nummer dat degene die je belt in zijn scherm ziet staan. Je kunt hier alleen nummers opgeven die aan je toegekend zijn.
  • Uitgaande nummer onderdrukken spreekt voor zich. Let wel, als “Gebruik de CLI informatie van de trunk” ook aan staat overschrijft dit de “Uitgaande nummer onderdrukken” optie.
  • Uitgaande naam (CLI) mag je leeg laten
  • Je kan restricties aanmaken voor de VoIP-trunk. Bij mag uitbellen naar geef je aan waar naartoe gebeld mag worden. Standaard staat alles open.
  • Klik op opslaan.

Geschikte VoIP-centrales

Alle centrales zijn geschikt om met een trunk van Voys te gebruiken, zolang ze ‘SIP praten’. Er bestaan tientallen merken VoIP-centrales. Wij kennen van lang niet alle centrales de juiste configuratie. In onze veel gestelde vragen en op onze technische wiki vind je meer informatie over het instellen van je VoIP-centrale. Kom je er niet uit, dan helpt ons supportteam graag voor een support tarief van € 22 per kwartier.

Beveiliging

Het is erg belangrijk dat je de centrale goed beveiligt. Het komt regelmatig voor dat slecht beveiligde VoIP-centrales worden ‘gehackt’ en enorm veel uitgaand bellen. Gelukkig hebben we bij Voys een fraudedetectie systeem die je VoIP-trunk deactiveert bij verdacht belverkeer. Wanneer dit gebeurt, zorgt dit systeem ervoor dat de schade beperkt blijft. Wij berekenen in een dergelijk geval wel kosten voor de fraudedetectie van € 44. Dit is een fractie van de schade die kan ontstaan wanneer dit niet wordt gedetecteerd.

Als je weinig verstand hebt van het instellen van VoIP-telefoniecentrales, dan raden wij aan om hosted VoIP bij ons te nemen. Hierbij hoef je je geen zorgen te maken over beveiliging.

Toch een collega spreken?

Kom je er niet uit of kun je niet goed vinden wat je zoekt? Geen probleem.

Bel ons op 03 303 4020, stuur een e-mail naar support@voys.be of start een chat hier rechts onderin. Samen komen we er wel uit!