Keuzemenu

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 01/24/2020

Het Keuzemenu vind je in Freedom. Een keuzemenu is een reeks met opties die bellers horen wanneer ze naar een nummer bellen, zoals: ‘voor de afdeling verkoop, toets 1, voor de afdeling administratie, toets 2,’ enz. Na de keuze kan de beller naar een gewenste belgroep, een extern telefoonnummer, of een voicemail gestuurd worden.

Kies een keuzemenu

Met een keuzemenu zorg je ervoor dat je bellers direct bij de goede afdeling uitkomen. Dit kan heel veel tijdwinst opleveren, omdat je niet telkens iemand hoeft door te verbinden, maar je beller direct terechtkomt bij de gewenste persoon/afdeling. Zowel voor bedrijf als beller een ideale oplossing.

Keuzemenu aanmaken

  • Log in op Freedom
  • Klik in de menu balk op Beheer.
  • Kies voor Keuzemenu.
  • Selecteer Toevoegen en ga akkoord met de extra kosten.
  • Geef een Naam aan het keuzemenu, zodat je deze herkent wanneer je er meerdere aanmaakt
  • Geef een Beschrijving, bijvoorbeeld de verschillende keuzes in die in het menu staan
  • De Timeout is het aantal seconden dat de beller de kans heeft om een keuze te maken. 10 is een uitstekende standaardwaarde.
  • Het Begin bericht kun je zelf opnemen onder ‘Geluiden ’ en daarna hier in het rijtje selecteren. Het beginbericht is het bericht wat de bellers horen wanneer zij in het keuzemenu terecht komen.
  • Het Fout bericht kun je zelf opnemen onder ‘Geluiden ’ en daarna hier in het rijtje selecteren. Het foutbericht is wat bellers horen wanneer zij een fout of ongeldige keuze hebben gemaakt.
  • Het timeout bericht kun je zelf opnemen onder ‘Geluiden’ en daarna hier in het rijtje selecteren. Het timeout bericht is wat bellers horen wanneer zij afhankelijk van de ingestelde timeout tijd geen keuze invoeren.
  • Klik Opslaan.
  • Lees hieronder hoe je het keuzemenu toevoegt in het Belplan

Keuzemenu in het Belplan

    • Selecteer in de paarse balk Belplan en selecteer het nummer waarvoor je het Belplan wilt aanmaken
    • Kies voor stap toevoegen. Nu opent er een nieuwe regel. Kies in het eerste vakje voor keuzemenu. In het tweede selecteer je het juiste keuzemenu. Klik op Opslaan.
    • Er komen twee mogelijkheden naar voren. Als eerste Optie met drie horizontale streepjes en daaronder de optie Overig/mislukt.
    • Kies voor optie 1. Extra opties voeg je toe door op het blauwe plusje te klikken.
    • Vul onder elke optie in wat er moet gebeuren als de beller deze keuze maakt.
    • Bij de optie Overig/mislukt geef je aan wat er gebeurt als de beller geen of een verkeerde keuze maakt. Kies bijvoorbeeld voor een jump naar een begin van het keuzemenu, zodat de beller het begin bericht opnieuw te horen krijgt.

Tips voor het keuzemenu

  • Maak je keuzemenu niet te lang. Bellers vinden het vervelend om een lange reeks aan opties door te nemen.
  • Maak een extra laag in je keuzemenu. Dus eerst: ‘Voor afdeling Verkoop kies 1’. Wanneer er 1 is getoetst: Heeft u vragen over een bestelling, toets 1. Wilt u graag advies over onze prachtige producten, toets 2’. Tip: noem het getal als laatste zodat mensen dit niet te hoeven onthouden.
  • Combineer een Keuzemenu met de modules Openingstijden en Meldingen. Dan kun je buiten openingstijden een 24/7 storingsdienst opzetten.

Voorbeeldmeldingen

  • Startbericht
    Welkom bij [bedrijfsnaam]
    Voor [afdeling] kies 1
    Voor [afdeling] kies 2
    Voor overig kies 3
  • Onjuiste keuze
    Wij hebben geen juiste keuze ontvangen, probeer het nogmaals.

Toch een collega spreken?

Kom je er niet uit of kun je niet goed vinden wat je zoekt? Geen probleem.

Bel ons op 03 303 4020, stuur een e-mail naar support@voys.be of start een chat hier rechts onderin. Samen komen we er wel uit!