Instellen Yealink dect

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 06/24/2020

Zo stel je een Yealink DECT in

Op deze pagina lees je hoe je Yealink DECT toestellen in kan stellen. Er zijn twee mogelijkheden: het kan eenvoudig via onze provisioning in Freedom of handmatig. Heb je het toestel niet bij ons aangeschaft? Voer dan eerst een ‘factory reset’ uit door de volgende stappen te volgen.

  • Druk op de telefoon drie keer op ‘OK’.
  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Log daarna in met de gebruikersnaam ‘admin’ en het wachtwoord ‘admin’.
  • Ga naar het tabblad ‘Settings’ en klik op ‘Upgrade’.
  • Klik op ‘Reset to factory’, het basisstation zal zichzelf herstarten.

Automatisch instellen via Freedom (provisioning).

Het instellen van een Yealink W52P is eenvoudig te doen via Freedom.

Freedom

  • Log in op freedom.voys.be
  • Ga in de menubalk naar Beheer’ en klik vervolgens op VoIP-account’.
  • Achter het juiste VoIP-account klik je op de drie stipjes en vervolgens op Provisioning‘.
  • In het provisioning menu selecteer je als toestel de Yealink W52P’.
  • Vul nu het MAC-adres’ in van je toestel; deze staat op de sticker achterop het basisstation.
  • Selecteer nu op welke lijn je dit VoIP account wil configureren. Normaal is dit alleen ‘lijn 1’. (Wil je meerdere VoIP accounts in het basisstation configureren, dan lees je hieronder hoe je dat doet.)
  • Klik op Configureer’.

IP-adres toestel achterhalen

  • Ga vervolgens naar het menu van de telefoon. Dit doe je door op de OK’ knop te drukken.
  • Selecteer Status’ en vervolgens System status’.
  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Log daarna in met de gebruikersnaam ‘admin’ en het wachtwoord ‘admin’.

Autoprovisioning

  • Ga naar het tabblad Settings’ en klik op Auto provisioning’.
  • Plaats de volgende link in het veld bij Provisioning server’: http://freedom.voys.be/provisioning/config/
  • Haal de vakjes bij User Name’ en Password’ leeg.
  • Klik vervolgens op Confirm’ en daarna op Auto Provision now’.

 

Het toestel zal zichzelf updaten en de gegevens van het VoIP-account worden in je basisstation gezet.

Meerdere VoIP-accounts instellen via Freedom op hetzelfde basisstation

Om meerdere VoIP-accounts op hetzelfde basisstation in te stellen via Freedom volg je voor elk VoIP-account de bovenstaande stappen. Echter bij het tweede VoIP account selecteer je ‘ext 2’ en selecteer je ‘lijn 2’, bij het derde VoIP-account selecteer je ‘ext 3’ en ‘lijn 3’ etc.

Handmatige configuratie

Voor het handmatig instellen is het belangrijk om de gegevens exact zo over te nemen als in het voorbeeld en wordt er vanuit gegaan dat het basisstation juist is aangesloten en de handset(s) goed gekoppeld zijn.

 Account gegevens invoeren

  • Ga naar het tabblad Account’.
  • Vul bij Label’ en Display name’ het interne nummer in. Bijvoorbeeld 201 of 202 etc.
  • Vul bij Register name’ en User name’ het Account ID van je VoIP-account in. Ga hiervoor naar freedom.voys.beKlik op Beheer’ en vervolgens op VoIP-account’. Achter het VoIP-account zie je het account ID staan.
  • Bij Password’ vul je het wachtwoord van je VoIP-account in. Klik in freedom.voys.be op Beheer’ en vervolgens op VoIP-account’. Wijzig aan de rechterkant bij Filters Wachtwoorden weergeven’ naar ja’ en klik op Toepassen’. Er komt nu een extra kolom in je scherm met hierin het wachtwoord van je VoIP-account.

  • Neem de instellingen uit onderstaand screenshot over.


Wil je meerdere accounts toevoegen, dan kun je waar nu Account 1′ staat een ander account selecteren en de bovenstaande stappen herhalen. Let er op dat je Account active’ op Enabled’ zet.

Handset naam

Ga naar het tabblad Account’ en klik op Handset name’.
Hier zie je een overzicht van de namen van de handset; deze zijn naar eigen voorkeur te wijzigen.

Nummers toewijzen

Ga naar het tabblad Account’ en klik op Number assignment’.
Hier zie je een tabel waarin je kunt aangeven welke accounts aan welke handsets moeten worden gekoppeld. Dit kun je instellen voor zowel inkomende als uitgaande oproepen.

Software updaten

Het is aan te raden om de firmware van je basisstation/telefoon up te daten. Download eerst de laatste firmware versie. Ga vervolgens in de webinterface naar het tabblad ‘Phone’ en klik in het linker menu op ‘Upgrade’. Selecteer vervolgens de gedownloade firmware en druk op ‘Upgrade’.

Toch een collega spreken?

Kom je er niet uit of kun je niet goed vinden wat je zoekt? Geen probleem.

Bel ons op 03 303 4020, stuur een e-mail naar support@voys.be of start een chat hier rechts onderin. Samen komen we er wel uit!