Instellen Gigaset

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 06/24/2020

Zo stel je een Gigaset in

Op deze pagina vind je de instellingen voor toestellen van Gigaset. Bij Gigasets met draadloze toestellen stel je het basisstation (de Gigaset VoIP centrale) in. De Gigaset VoIP handsets worden gekoppeld aan het basisstation. Voor het instellen is het belangrijk om de gegevens exact zo over te nemen als in het voorbeeld. Heb je het toestel niet bij ons aangeschaft? Voer dan eerst een ‘factory reset’ uit door de volgende stappen te volgen.

Reset basisstation

  • Houd op het basisstation de blauwe knop op de voorzijde ingedrukt terwijl je hem van de stroom haalt.
  • Wacht 15 seconden en sluit de stroom dan weer aan. Houd de knop nog 15 seconden ingedrukt.
  • Laat de knop los en de ‘Reset’ is voltooid.

Reset toestel (o.a. DX800)

  • Toets *#05# in op het toestel.
  • Toets vervolgens 83in. Je ziet nu een 0 knipperen.
  • Verander de 0 in een 1 en druk op ‘OK’

In ieder geval geschikt voor

  • Gigaset N300A IP
  • Gigaset N510 IP Pro
  • …en andere modellen die geschikt zijn voor VoIP (Gigaset VoIP telefoons), maar wellicht zal de interface er net iets anders uit zien

IP-adres basisstation N300A IP en N510 IP Pro achterhalen

  • Druk op het basisstation op de blauwe knop op de voorzijde; de geregistreerde handsets gaan nu over en in het display staat het IP-adres.
  • Ga (op een computer die in hetzelfde netwerk zit als de telefoon) in een webbrowser naar het IP adres van de telefoon.
  • Log in met wachtwoord 0000

IP-adres toestel (o.a. DX800) achterhalen

  • Open het menu van de telefoon en ga vervolgens naar Instellingen’.
  • Selecteer Systeem’ en daarna Lokaal netwerk’.
  • In dit menu staat het IP-adres van de telefoon.

Instellen VoIP account

  • Klik op Settings’, vervolgens op Telephony’, dan op Connections’ en uiteindelijk op Edit’ achter de lijn die je wilt aanpassen
  • Vul bij ‘Connection name of Number’ en ‘Dislplay name’ het interne nummer van je VoIP-account in bv. 201.
  • Vul bij Authentication name’ en Username’ het Account ID van je VoIP-account in. Ga hiervoor naar freedom.voys.be. Klik op Beheer’ en vervolgens op VoIP-account’. Achter het VoIP-account zie je het account ID staan.
  • Bij Authentication Password’ vul je het wachtwoord van je VoIP-account in. Klik in freedom.voys.be op Beheer’ en vervolgens op VoIP-account’. Wijzig aan de rechterkant bij Filters Wachtwoorden weergeven’ naar ja’ en klik op Toepassen’. Er komt nu een extra kolom in je scherm met hierin het wachtwoord van je VoIP-account.
  • Vul bij DomainProxy server address’ en ‘Registration Server’ ha.voys.nl in.
  • Wijzig Registration refresh time’ naar 1800.
  • Vink Never’ aan bij Outbound proxy mode’.
gigaset-connections

Bevestigen

Klik op Set’ om de instellingen door te voeren.

Audio

Klik onder Telephony’ op Audio’. Selecteer de juiste codecs per lijn. Neem de gegevens over zoals in de onderstaande screenshot.

gigaset-audio

Number Assignment

Klik onder Telephony’ op Number Assignment’. Hier zie je een overzicht waarin je kunt aangeven per account welke handsets hier aan moet worden gekoppeld. Dit kun je instellen voor zowel inkomende als uitgaande oproepen.

Advanced VoIP settings

Wijzig de instellingen bij Send Settings of DTMF transmission’ naar RFC 2833′. Selecteer Yes’ bij Use random ports’ en zorg dat er bij SIP port’ de 5075 – 5090 staat.

gigaset-voip

Gebruik je wachtmuziek in je belplan? Zet dan Music on hold’ op No’.

Local Settings

Klik onder Management’ op Local Settings’. Wijzig country en tone pattern naar Netherlands’.

Let op: Staat de verkeerde tijd in je handset? Ga dan naar Management’ en klik op Date and Time’. Vul bij Time server: ntp.voys.nl in en druk op Set’.

Eventueel updaten

Gigaset heeft de laatste tijd veel bugs in de firmware opgelost. Het is aan te raden om de firmware van je basis/telefoon te updaten. Klik onder ‘Management’ op ‘Firmware update’ en vul bij ‘Dataserver’ profile.gigaset.net/device/latest’ in. Je Gigaset wordt dan automatisch geüpdate naar de meest recente firmware. Een handleiding hiervoor is te vinden op de wiki van Gigaset. De firmware van de N300A IP en de N510 is hetzelfde.

Encrypted bellen

Het is niet mogelijk om de Gigaset N300A IP en de Gigaset N510 IP Pro encrypted in te stellen via ons platform.

Toch een collega spreken?

Kom je er niet uit of kun je niet goed vinden wat je zoekt? Geen probleem.

Bel ons op 03 303 4020, stuur een e-mail naar support@voys.be of start een chat hier rechts onderin. Samen komen we er wel uit!