Chrome plugin / Klik & Bel

Geschreven door Laatst bijgewerkt: 06/09/2017

Wat kun je met de plugin?

Nadat je onze plugin hebt geïnstalleerd in je Chrome webbrowser, kun je de volgende zaken eenvoudig via je browser beheren:

  • Klik en Bel: Telefoonnummers worden herkend op webpagina’s en je kunt deze aanklikken waarna je VoIPtelefoon of softcliënt automatisch naar het nummer gaat bellen!
  • Bereikbaarheidbeheer: Wil je je binnenkomende gesprekken eenvoudig door kunnen schakelen naar je mobiele toestel, of juist even niet bereikbaar zijn? Doe het vanuit je browser met bereikbaarheid beheer.
  • Status viewer: Zoek je collega’s op naam of extensie en bekijk hun bereikbaarheid
  • Wachtrij-inzicht: Gebruik je binnen je organisatie wachtrijen dan geeft de plugin inzicht in het aantal wachtenden in de verschillende wachtrijen.

Installatie

Volg onderstaande stappen om de plugin te installeren:

De plugin is nu geïnstalleerd en je ziet in je Chrome toolbar (doorgaans rechtsboven in Chrome) een grijs telefoon-icoontje.

Hoe werkt het?

Om gebruik te maken van de functionaliteiten van de Chrome plugin dien je in te loggen met dezelfde account (inloggegevens) die je hebt gekregen om je telefoniediensten te beheren in mijn.voys.nl. Klik op het telefoon-icoontje in je Chrome toolbar en er opent een inlogscherm.

Plugin_Login_chrome

 

Vul hier je e-mailadres en wachtwoord in en klik op inloggen. Je komt nu in het hoofdpaneel van de plugin.

Het hoofdscherm

Het hoofdscherm ziet er als volgt uit:

Plugin_Logged_in

 

De drie icoontjes bovenaan zijn achtereenvolgens:

    • Help

Opent de help-pagina in onze technische wiki.

  • Instellingen

Opent een pagina waarop je de Klik en Bel-instellingen kunt maken. Indien nodig moet je hier ook eerst voor inloggen, met dezelfde gegevens als waarmee je op de plugin bent ingelogd.

Instellingen (1)

 

Hier kun je het VoIP-account van je eigen telefoon selecteren. Als je Klik en Bel gebruikt, gaat deze telefoon over. Met het ‘automatisch beantwoorden’-vinkje wordt je telefoon direct beantwoord als je Klik en Bel gebruikt en hoef je niet handmatig op te nemen. Dit kan handig zijn als je een headset gebruikt.

  • Uitloggen

Hiermee log je uit en wordt het login-scherm weer getoond. Als je bent uitgelogd, kun je geen gebruik meer maken van Klik en Bel.

Klik en Bel

Om gebruik te maken van Klik en Bel, dien je ingelogd zijn met de chrome-plugin en dien je je VoIP-account geselecteerd te hebben. Zie daarvoor het laatste kopje onder “Instellingen” hierboven. Op elke webpagina die je bezoekt, wordt gekeken of hier telefoonnummers op staan. Alleen Nederlandse mobiele en regionale nummers worden herkend. Achter herkende nummers wordt automatisch een icoontje geplaatst, als volgt:

Clicktodial (1)

 

Als je op dit icoontje klikt, bel je het nummer! Er opent dan een popup die de status van het gesprek weergeeft – welk nummer wordt gebeld, ben je verbonden, enzovoort. Als je naast de popup klikt, sluit je hem af.

Clicktodialpanel (1)

 

Als je een buitenlands nummer wilt bellen of een nummer dat niet herkend wordt, kun je dit als volgt doen:

    • Selecteer het nummer met de muis
    • Klik op de rechtermuisknop
    • Klik op ‘bel geselecteerde nummer’
Clicktodialselect (1)

 

Bereikbaarheid

Als je flexibel schakelen gebruikt, dan kun je instellen waar je nummer naar doorgeschakeld moet worden. Zie hiervoor ook Instellen flexibel schakelen. Wissel je vaak tussen je eindbestemmingen, dan is de Chrome plugin een handige tool hiervoor. Als je op ‘Bereikbaarheid’ klikt dan klapt het bereikbaarheid-formulier uit. Hierin kun je door op ‘JA’ of ‘NEE’ te klikken snel aangeven of je wel of niet bereikbaar bent. Je kunt alleen op ‘JA’ klikken als je eindbestemmingen hebt. Als je op ‘JA’ hebt geklikt, dan kun je in de dropdown je eindbestemming selecteren. Zodra je een eindbestemming aanklikt, wordt deze direct opgeslagen.

Plugin_Availability

 

Status Viewer

Met de status viewer kun je direct zien of je collega’s bezet zijn of niet, vergelijkbaar met de BLF op een attendant console. Je kunt zoeken op naam of extensie en met één klik direct een collega bellen. De bereikbaarheid van je collega’s kun je zien aan de kleuren van de hoorn: bereikbaar (groen), wordt gebeld (knipperend rood) en in gesprek (rood).

Collegasplugin

 

Wachtrijen

Als je wachtrijen in je organisatie hebt, kun je met de Chrome plugin in de gaten houden hoeveel wachtenden er momenteel in je wachtrijen zitten.

Omdat achter elke wachtrij een belgroep zit, zijn de wachtrijen ingedeeld per belgroep. Mocht je meerdere wachtrijen hebben die op dezelfde belgroep uitkomen, dan wordt het aantal wachtenden in deze wachtrijen bij elkaar opgeteld. Als je op ‘Wachtrijen’ klikt dan klapt de lijst de wachtrijen binnen je organisatie uit.

Plugin_Queue

 

Bij elke wachtrij wordt aangegeven hoeveel wachtenden en in de betreffende wachtrij zitten. Als je op een wachtrij in de lijst klikt, komt er een groen vinkje achter en is dit je ‘primaire’ wachtrij. Het toolbar-icoontje verandert nu in een wachtrij-icoontje met daarbij het aantal wachtenden in deze wachtrij. Als je nog een keer op de wachtrij klikt, wordt de wachtrij gedeselecteerd en verandert het toolbar-icoontje terug naar het telefoontje.

Toolbar-icoontje

  • Het toolbar-icoontje kan verschillende vormen aannemen. Standaard, als je bent uitgelogd is dit een grijs telefoontje: Call-gray
  • Als je bent ingelogd en je bereikbaarheid staat op “JA”, dan wordt dit icoontje groen:Call-green
  • Als je bent ingelogd en je bereikbaarheid staat op “NEE”, dan wordt dit icoontje rood:Call-red
  • Als je wachtrijen hebt waarvan je er één als primaire wachtrij hebt geselecteerd, dan geeft het icoontje het aantal wachtenden in deze wachtrij weer: Queue0 Queue2
  • Als er 10 of meer wachtenden zijn wordt, het met het volgende icoontje weergegeven: Queue10
  • Als je een primaire wachtrij hebt geselecteerd, wordt er dus geen groen of rood telefoontje weergegeven. Echter, als je je bereikbaarheid wijzigt, verandert het icoontje gedurende 5 seconden in het groene of rode telefoontje.

Toch een collega spreken?

Kom je er niet uit of kun je niet goed vinden wat je zoekt? Geen probleem.

Bel ons op 03 303 4020, stuur een e-mail naar support@voys.be of start een chat hier rechts onderin. Samen komen we er wel uit!